Monday 19 November 2012

TERBARU! MUFTI NEGERI JAWAB TOHMAHAN 'UMNO MURTAD' NIK AZIZ!


Monday, November 19, 2012

TERBARU! MUFTI NEGERI JAWAB TOHMAHAN 'UMNO MURTAD' NIK AZIZ!


Satu lagi pandangan bernas yang mempersoalkan kenyataan yang dilemparkan oleh Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mendakwa parti politik UMNO sebagai murtad.


Kenyataan itu adalah tidak berasas sama sekali, kata Mufti Perak, Haji HarussanI Zakaria.
Beliau berkata, selagi ahli-ahli dalam UMNO mengucap dua kalimah syahadah serta mempertahankan hujah-hujah Islam, mereka tidak boleh dikira sebagai individu yang murtad. 
"Bagaimana beliau nak menuduh orang UMNO semua sekali murtad dan apakah maksud murtad yang mereka katakan. 
"Dan kalau dia bersekongkol dengan kufur yang dipanggil harbi yang terang-terang menentang Islam dipanggil harbi, maka barulah dia kafir,” katanya kepada pemberita. 
Katanya, perbezaan pendapat yang berlaku antara parti politik dibenarkan dalam Islam selagi mengikut syarak namun ia tidak seharusnya berlaku hingga ia menimbulkan kebencian dan menyebabkan wujudnya sifat asabiyah di kalangan masyarakat Islam sendiri. 
Namun jelasnya, perbezaan politik yang dianjurkan oleh Pas dilihatnya lebih bersifat kebencian kerana mereka sanggup melemparkan tuduhan melampau serta menghukum sesuka hati. 
"Saya lihat syarahan, ucapan yang dibuat oleh ahli-ahli Pas itu tidak lain dari mencaci, memaki dan melaknat,” kata beliau  SETERUSNYA 
Permasalahan yang timbul dek doa melampau dan parti UMNO dituduh murtad sangat merisaukan kita.

Yang paling MiM khuatir ialah tragedi tahun 1982 yang melibatkan umat Islam di negara ini akan berlaku sekali lagi jika kita tidak mengatasi perkara ini dengan segera. Anda tentu masih ingat tragedi yang berlaku ketika itu : BACA SINI

No comments: