Thursday 4 October 2012

Kenapa Ngeh enggan dapatkan halal certification bagi Ipoh White Coffee?


Kenapa Ngeh enggan dapatkan halal certification bagi Ipoh White Coffee?



Dia boleh beri pekerjaan kepada pekerja Melayu untuk francis Ipoh White Coffee tapi enggan menggunakan melakukan certification untuk bahan makanannya. 

Sg Rapat Online tahu sebabnya............



Inilah jawapan yang selama ini umat Islam tunggu kenapa pemilik premis OLD TOWN WHITE COFFEE tidak mahu memohon sijil halal daripada JAKIM.


Seandainya sebuah perniagaan makanan itu dinaungi cauvanis yang tidak mengerti isu soal dan haram, beginilah jadinya.

Kesemua makanan yang dihidangkan di kopitiam ini ternyata tidak mempunyai kelulusan halal daripada JAKIM. Manakala kebanyakkan pekerjanya pula adalah kalangan bukan Islam yang tidak mengerti soal halal dan haram.

Apakah sanggup kita menelan makanan yang terhidang jika kita mengetahui makanan tersebut mengandungi bahan-bahan "tambahan" yang ternyata TIDAK HALAL?

Sebagai pengguna Islam kenapa kita tidak menggunakan kuasayang ada pada kita untuk memboikot premis OLD TOWN WHITE COFFEE kepunyaan Ngeh Koo Ham.

Kenapa masih ada lagi umat Islam yang sanggup menelan makanan sisa babi di premis ini.

Sebelum anda terikut kata-kata Ngeh perkecilkan cerification halal untuk kopi yang pada zahirnya kelihatan halal, fikirkan bahawa biji kopi perlu diproses.

Selalunya biji kopi yang dikisar perlu digoreng menggunakan mentega atau minyak-minyak tertentu dan diletak pelbagai bahan dalam gorengan itu.

Ada faham kenapa ia perlu certification halal sekarang?

Baca kembali di The Mole sini untuk faham kenapa kita perlu boikot Ipoh White Coffee

No comments: